PampeEliščin Blog

sobota, března 18, 2006

Kulturní odpoledne


Na dnešek jsem si naplánovala vskutku bohatý kulturní program. Ve čtyři hodiny odpoledne totiž v prostorách kadaňského
Zahradníkova hlava
františkánského kláštera (stávajícího městského muzea) začíná vernisáž prací Josefa Lieslera, významného českého malíře a grafika, jenž patří ke klasikům moderní české výtvarné kultury. Narodil se již v roce 1912 a je tak představitelem jak předválečného, tak i poválečného vývoje a tradic výtvarných spolků, zejména Spolku výtvarných umělců Mánes, s kterým vystavoval od roku 1938 a jehož členem je od roku 1942 dodnes. Jeho tvorba byla od samého počátku ovlivňována literaturou, hudbou a divadlem, díky čemuž je velmi pestrá z hlediska nápaditosti. Práce tohoto zajímavého pána jsou vystavovány u nás "doma" i v zahraničí a os sám byl čestným členem florentské a bruselské Královské akademie. Ano "BYL", neboť v srpnu loňského roku náš svět bohužel opustil.
Toliko k panu Lieslerovi.
V pět hodin potom začíná "Křížová cesta" (pro úplně nezasvěcené - to je cesta Ježíše Krista s křížem). Vychází se od farního kostela (to je ten na náměstí - kostel Povýšení Svatého kříže) a půjde se podél zastavení, která jsou umístěna v parčíku ve Švermově ulici,
Dřímající touha
vedoucí ke klášteru. Zmíněno bude všech čtrnáct původních zastavení (ačkoli těch kamenných v parčíku lze vidět už jen šest - původně sedm) a o každém tom zastavení bude mluvit někdo jiný. Přestože nejsem věřící, půjdu se podívat a těším se. Jak mnozí z vás vědí, v létě jsem pracovala jako průvodkyně v klášteře, kde v kostele obrazy se zastaveními na Křížové cestě máme (resp. nyní se nachází na akademii, kde je opravují restaurátoři) a já jsem ještě nikdy neviděla, jak taková Křížová cesta (ať už po kostele nebo po venku) vypadá. A tak se jdu vlastně i přivzdělat, abych měla v létě turistům zase co předávat :)
Člověk a katedrála

3 Comments:

Anonymous Anonymní said...

Člověče, myslím si, že výraz "žijící klasik" asi není nejšťastnější, když už je po smrti, viď? Asi jsi čerpala z nějakých starších dokumentů. V Kadani na hradě totiž byla kdysi zřízena jeho galerie s vystavenými obrazy, ale jelikož si je dědicové vyžádali zpět, byla ona výše zmíněná kulturní instituce přejmenována na Galerii Karla Havlíčka, jelikož tam jsou vystavené jeho kresby.

března 22, 2006 5:00 odp.  
Blogger pampeeliska said...

Chybička se vloudila. Dověděla jsem se o ní však ještě mnohem dřív, než jsi mě na ni stihla mile upozornit, a to hnedle danou sobotu. Poněkud to vyplynulo z proslovů na vernisáži, ovšem až potom, co jsem se napjatě rozhlížela, zahlédnu-li snad mistra samotného :) Jak je patrné, toliko faktografických údajů o každé jedné osobě v hlavě nemám, a tak jsem přirozeně čerpala. Navíc nejsem právě odborníkem na výtvarné umění, přiznávám bez mučení, ovšem to jsem nikdy ani netvrdila ;) Snad máš aspoň radost, žes měla pravdu a mohla mě poučit a já jí tímto uznávám a v článku jsem se opravila.

března 22, 2006 5:20 odp.  
Anonymous Anonymní said...

Bohužel není tomu tak, jak si myslíš. Neměla jsem potměšilou radost z Tvé chyby, jen jsem Tě na ni, myslím, že úplně obyčejně, upozornila. Člověk soudí své okolí podle sebe...

března 23, 2006 12:36 odp.  

Okomentovat

<< Home